9 tekenen dat je verslaafd bent aan social media

We zitten dagelijks uren achter elkaar met ons gezicht in dat kleine schermpje te swipen en te scrollen. Instagram, Facebook, YouTube. Misschien ben je zelf wel iemand die dagelijks post of iemand die de hele dag alles in de gaten houd. We zijn er als social media gebruiker heel wat tijd aan kwijt dagelijks. Aan deze 9 punten herken je een social media verslaafde.

FOMO

Misschien ken je het fenomeen FOMO al, en zo niet: FOMO is een afkorting voor Fear Of Missing Out. Dit betekent simpelweg dat je bang bent dat je van alles mist op social media en er daardoor er niet meer bij hoort. Je moet natuurlijk over alles kunnen en willen meepraten en dat veroorzaakt dus FOMO. Je kunt zelfs lichamelijke klachten krijgen zoals slaapgebrek en depressieve/ angstige gevoelens.

Dit zijn natuurlijk geen leuke kwalen, maar waarom blijven wij dan die insta app steeds openen? Dat komt omdat social media ons telkens beloont. Je voelt je gewaardeerd door likes en reacties en die wil je steeds weer opnieuw en meer! Door deze likes komt er dopamine vrij in je brein, dit is een soort beloningssysteem wat ontzettend verslavend is.

Heb je last van deze 9 punten? Dan ben je misschien social media verslaafd

  1. Je denkt de hele tijd aan social media als je niet online bent.
  2. De gehele dag voel je de drang om op social media te kijken.
  3. Je probeert je problemen te vergeten door social media te gebruiken.
  4. Je probeert elke keer wel te minderen met online zijn, echter lukt dit niet.
  5. Je voelt je rusteloos als je niet op social media zit.
  6. Social media heeft een slechte invloed op je baan, relatie of studie.
  7. Je zit er vaker op dan dat je eigenlijk wilt.
  8. Je raakt geïrriteerd als je niet op social media kunt door een slechte internetverbinding.
  9. Je hebt je telefoon altijd binnen handbereik

Wat doe je er tegen?

Het is mogelijk om je eigen social media gebruik een stuk te minderen. Deze volgende tips kunnen je daarbij helpen:

  1. Zet je notificaties uit. Als je deze uitzet word je een stuk minder gestoord.
  2. Kies een paar momenten per dag dat je alles even bijwerkt.
  3. Ga met je vriendinnen activiteiten doen waarbij je je telefoon moet wegleggen.
  4. Probeer een aantal dagen niet online te zijn. Je houd een stuk meer tijd over.
  5. Maak regels voor jezelf en houd je hier aan. Leg je telefoon ene uur voor het slapen gaan weg of gebruik deze niet tijdens het eten.

Als je deze 9 punten zo leest, ben je dan social media verslaafd?
Ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat.

Veel liefs,
Janine.

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

1 Reactie

  1. 19 april 2019 / 08:02

    Ik denk niet dat ik eraan verslaafd ben, en ik probeer dat ook echt te voorkomen. Het lijkt me namelijk heel naar. Ik gebruik vooral Facebook en dan ook nog eens vooral voor bloggen en verder bijna niets.