Gastartikel : is een sixpack realistisch voor de zomer?

Is een sixpack voor de zomer realistisch?
Om gelijk met de deur in de huis te vallen… Voor veel mensen is het niet realistisch om binnen 2-3 maanden een sixpack te realiseren. Dit komt omdat je buikspieren over het algemeen zichtbaar worden bij een vetpercentage van tussen de 10 en 12 procent. Voor vrouwen geldt dat ongeveer bij een vetpercentage van 20 procent de buikspieren zichtbaar worden.

Daarbij hebben de meeste mensen een te hoog vetpercentage, omdat dit in een korte periode op een gezonde manier te behalen. Het is namelijk onverstandig om niet meer dan een halve kg per week af te vallen. Natuurlijk kan het ook sneller, maar weet dan wel dat je waarschijnlijk ook wat spiermassa verliest.

Het makkelijkste is om dit uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. Stel je bent een man met een vetpercentage van 18 procent of een vrouw met een vetpercentage van 26-28 procent. Wil je op een gezonde manier een sixpack realiseren, zonder teveel spiermassa te verliezen dan ben je ongeveer 4 tot 5 maanden bezig.  

 

Waar moet ik opletten?

Om een sixpack te realiseren zul je je vetpercentage moeten verlagen. Daarnaast wil je zoveel spiermassa behouden. De volgende tips helpen je hierbij:

 

Tip 1: Eet eiwitrijk en val niet te snel af

Voor het beschermen van je spiermassa is het belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen en niet te snel af te vallen. Ik raad het aan om niet meer dan een halve kilogram per week af te vallen. Doe je aan krachtsport dan mag je wel 2 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht per dag. Wil je weten welke producten veel eiwitten bevatten? Lees dan dit handige artikel met alle informatie over eiwitten.

 

Tip 2: Eet vezelrijk  

Kies vooral voor vezelrijke producten zoals volkoren pasta, volkorenbrood en zilvervliesrijst. Hier raak je sneller vol door dan niet volkoren producten.

 

Tip 3: Eet veel groente

Ook groente zijn gezond en zorgen ervoor dat je sneller vol zit.

 

Tip 4: Let op met frisdrank, snoep, chips, koeken, alcoholistische versnaperingen etc.

Frisdrank en alcoholistische versnaperingen zijn caloriebommen. Neem hier daarom niet te veel van.

 

Tip 5: Doe het liefst 2-3 keer per week aan krachtsport

Krachtsport zorgt ervoor dat je je spieren beschermt tegen spierafbraak. Daarnaast raad ik het af om de hele training je buik te trainen. Twee oefeningen per training voor de buikspieren zijn voldoende. Voor een sixpack is een laag vetpercentage het belangrijkste.

 

Tip 6: Doe het liefst minimaal 2 keer per week aan cardio

Cardio zorgt voor het verhogen van je energieverbruik. Daarnaast is cardio natuurlijk ook heel gezond.

 

Tip 7: Bepaal van tevoren wat je gaat eten

Je maakt het jezelf makkelijker door van te voren te bepalen wat je gaat een. Zo hoef je niet elke keer te beslissen wat je gaat eten. Dit verkleint de kans dat je zwicht voor al die verleidingen.  

 

Tip 8: Behoud structuur in je eetpatroon

Zorg dat je zoveel mogelijk structuur houdt in je eetpatroon. Ga dus niet in het weekend compleet anders eten.

 

Tip 9: Gun jezelf wel eens wat lekker

Wij raden het af om jezelf van alles te ontzeggen. Dit houdt niemand vol. Gun jezelf ook eens wat en geniet ervan.

 

Tip 10: Houd regelmatig je gewicht en middelomtrek bij

Door 1 keer per week je middelomtrek en gewicht te meten krijg je een beter beeld of je de juiste keuzes maakt en niet te snel vet aankomt.

Dit artikel is geschreven door FIT.nl, een samenwerking met mij. Ik heb eerder al een review geschreven over de FIT methode boek, deze kun je hier lezen. Wat vind jij van een sixpack ?

13 Reacties

  1. 15 mei 2018 / 18:46

    Blauwe bessen, avocado’s….. Mega lekker en het helpt ook!

  2. 15 mei 2018 / 18:35

    Ik denk dat er echt enorm veel disipline en doorzettingsvermogen voor nodig is om dit echt te behalen! Vind het wel knap als het lukt!

  3. 15 mei 2018 / 18:18

    Het lijkt me enorm lastig en is ook absoluut niet een doel die ik graag zou willen behalen.

  4. 15 mei 2018 / 14:21

    Het is een stok achter de deur. Echter makkelijker gezegd dan gedaan. Maar zeker handige tips!

  5. 15 mei 2018 / 12:19

    Ik ben begonnen met New Fysic, dat bevalt mij heel goed. Het is gezond en het werkt.

  6. 15 mei 2018 / 08:17

    het lijken mijgoede tips, als ik ze zo lees, alleen dan moet je wel een sixpack willen…en ik vind dat gewoon niet mooi. Hoewel ik blij zal zijn als ik straks 5 kilo kwijt ben, dat dan weer wel 🙂

  7. 15 mei 2018 / 08:13

    Met tip 4 ga ik niet akkoord, hahaha 😀 Ik kan het snoepen niet laten!! Ik zou eerst goed moeten afvallen, ik heb vooral veel buikvet :/

  8. 15 mei 2018 / 07:49

    Het zijn allemaal van die punten die je wel weet, maar die je ook moet doen 🙂 Ik heb het fit methode boek ook gelezen en vind dat ze goede tips en adviezen geven.

  9. 15 mei 2018 / 07:47

    Goede tips! Ik ben momenteel 39 weken zwanger dus een sixpack ga ik niet meer krijgen voor de zomer 😉 Haha. Ik hoop over een tijdje wel weer wat strakker in mijn vel te zitten dus dan komen deze tips zeker van pas! Thanks!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge