Sporten,voeding en afvallen | UPDATE

Het is inmiddels ontzettend lang geleden dat ik een update had gegeven met hoe het nou ging met sporten,voeding en afvallen. Vandaag vertel ik je er alles over in een uitgebreid artikel. Lees je mee?

Sporten.

Bijna twee jaar geleden wou ik al beginnen met mijn fitness journey, daar is toendertijd niet eens zo heel erg veel van gekomen. Ik wou het wel maar ik kon de energie of motivatie echt niet opbrengen. Als ik terug kijk ben ik persoonlijk ook ontzettend veranderd en ik denk dat dat wel heeft geholpen met de motivatie en de wil om nu wel te sporten en goed op mijn voeding te letten.

In Januari 2017 moest het maar eens genoeg wezen, ik voelde me niet goed door persoonlijke omstandigheden, werkte niet en ik lag eigenlijk de hele dag op de bank of op bed mijn dagen te vullen met netflix. Ik begon met zo’n 2 a 3 keer per week sporten, ik lette op mijn voeding en de eerste paar kilo vlogen eraf! Ik had weinig zelfvertrouwen maar door het sporten voelde ik mij goed, het is zeker verslavend! Ik werd zelfverzekerder, leerde mezelf kennen en als ik een keer geen zin had?  Wel gewoon naar de sportschool! Geloof mij, dit was een hele prestatie aangezien ik daarvoor altijd zoiets had van:  geen zin? Dan ga ik ook niet.

Ik wist nu dat zodra ik er dan eenmaal was en bezig was met het sporten ik er echt van kon genieten,voelde mij goed en ik sliep meteen een stuk beter. Al vrij snel schroefde ik het sporten op naar 4-5 keer per week. Voor het eerst afgelopen zomer voelde ik mij goed als ik een bikini aan had op het strand. Tuurlijk zijn er wel periodes geweest dat het sporten iets minder was, vooral toen ik begon met werken. Ik had 2 jaar thuisgezeten en eigenlijk niks gedaan dus dat was ontzettend wennen.

Ik kon de werkdagen met het sporten,vrienden en famillie eerst niet goed combineren. Ik koos dan om liever een avond met vrienden af te spreken dan naar de sportschool  te gaan. Mijn ritme qua slapen was ook nog niet goed waardoor ik overdag na het werken ging slapen en in de avond actief was en vrienden opzocht. Inmiddels is mijn slaap ritme goed, slaap ik niet meer overdag waardoor ik ook alles goed kan combineren.

Ik sport na het werken, zodat ik de avond een vrije planning heb om zelf te bepalen wat ik dan ga doen. Het komt nog wel eens voor dat ik een avond workout pak maar ik zorg er wel voor dat het dan in mijn planning past zonder dat er een training over geslagen word.

Voeding.

Qua voeding schommelt het nog wel eens, soms is er een maand waarbij ik best streng naar alles kijk en goed kijk wat ik nu binnen krijg. De week erna ben ik er iets losser in en eet ik wel pizza, patat of een chocolade reep. Ik sta het ook toe om af en toe een cheatmeal te hebben. Ik begon me toen ik steeds serieuzer ging sporten ook meer verdiepen in de voeding, want ik wil niet alleen afvallen maar ook spiermassa opbouwen. Ik heb heel wat uren internet vebruikt aan het zoeken van informatie.

Inmiddels ben ik nu zover dat ik mijn eigen voedingsschema heb gemaakt, het is niet zo dat ik deze heel streng volg maar het is meer een richtlijn met wat ik kan eten . Voeding is ontzettend belangrijk en ik ben meer de waarde ervan in gaan zien. Eerst at ik vaak erg makkelijk. Groente? Ik kocht altijd maar zo’n kant en klaar potje maar nu? Alleen nog maar vers! Ik at ook eerst maar 1 keer per maand een stuk fruit, nu eet ik dagelijks wel een stuk fruit. Ook in voeding is progressie en niet alleen in het sporten en of je al minder weegt.

Afvallen.

In het begin woog ik rond de 95 kilo, echt veeel te veel naar mijn mening. Ik viel in het begin ontzettend snel af en woog van het zomer (  na 5 maanden) rond de 82 kilo. 13 kilo lichter maar opeens ging mijn gewicht weer omhoog waar ik ontzettend van schrok. Ik deed niet anders dan de maand ervoor en aan mijn lichaam zag je het ook echt niet. Tot ik te horen kreeg dat mijn spiermassa rond de 33% zit, spieren wegen meer dan vet waardoor ik in mijn gewicht natuurlijk weer aankwam.

Momenteel zit mijn gezondheid een beetje tegen (zware verkoudheid)  waardoor ik al twee weken niet of nauwelijks heb gesport. Volgens de huisarts moet ik meer rust nemen en dat heb ik niet gedaan waardoor mijn zware verkoudheid maar aan blijft houden. Voor nu probeer ik zo veel mogelijk rust te nemen rondom het werken heen en ik kijk per dag hoe ik mij voel en ik kan sporten.

Heb ik nog doelen? Jazeker! Ik ben tevreden met het lichaam wat ik nu heb , maar ik heb een doel voor ogen en ik zou deze graag willen bereiken. Ik ga dan ook zeker lekker door met het sporten en het goed letten op mijn voeding. Ik hoef niet per se nog meer af te vallen, al mag er nog wel een paar kilo af. Het is niet meer mijn hoofddoel. 

Dit was de update! Ik wil zeker vaker dit soort dingen bij gaan houden, het is weer een extra motivatie. Sport jij ook? Ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat.

Veel liefs,
Janine. 

Volg:
Delen:

5 Reacties

  1. fonneke
    13 december 2017 / 17:06

    Goed bezig vrouw

  2. 13 december 2017 / 12:13

    Wat goed zeg! Zelf doe ik aan dansen 1x per week en soms een wedstrijd en verder heb ik sinds deze week een abbo bij de sportschool. Ben benieuwd hoe het gaat lopen.
    Kim onlangs geplaatst…Kruidvat Catch & Shine FragrancesMy Profile

    • 13 december 2017 / 12:20

      Je bent zelf ook goed bezig! Veel succes met sporten 💕

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge