Bestaat afvallen uit alleen wilskracht en discipline?

Je kent het vast wel, je wil graag een paar kilo’s afvallen maar op één of andere manier lukt dit maar niet. Je omgeving helpt je hier ook niet bepaald bij, je krijgt verschillende opmerkingen naar je hoofd geslingerd zoals: Eet je echt wel zo gezond? Je kiest er zelf voor om te veel eten in je mond te stoppen! ik zag je op de verjaardag helemaal tekeer gaan in de chips bak.

Dit zijn een aantal opmerkingen die je kunt krijgen, maar bestaat afvallen dan ook echt uit alleen wilskracht en discipline? Als je hiervan overtuigd bent kan dit zorgen van stigmatisering en veel persoonlijk lijden onder de mensen die denken dat zij gefaald hebben.

Doorzettingsvermogen

Bij afvallen spelen natuurlijk doorzettingsvermogen en zelfcontrole wel degelijk een belangrijke rol bij het veranderen van je gedrag. Maar het is wel zo, dat je een fout begaat als je denkt dat het handelen bewust tot stand word gebracht.

Bijvoorbeeld: Als je een berichtje krijgt op je telefoon, ga je automatisch eventjes kijken? Denk je er bij na om je veters te strikken? Nee, dit gaat grotendeels op automatische piloot. Maar hoe kan je dan je opwellingen in bedwang houden als een groot gedeelte van wat je doet niet bewust is?

Hersenen zijn complex

Je kan het leven mentaal niet volhouden als je constant bij elke beslissing bewust zal moeten nadenken. Er zijn verschillende delen in onze hersenen die deze taak op zich nemen. Dit word ook wel: gedragspatronen genoemd. Dit kan natuurlijk erg handig zijn met bepaalde situaties maar ook wat minder handig als het komt op afvallen.

Een erg belangrijike reden voor het niet volhouden van een gezonde leefstijl is dat je terugvalt in oude gewoontes. Mensen zijn gewoonte dieren en als je bewust overal over na moet denken kost dit teveel energie. Energie die je elders goed kan gebruiken waardoor je alweer snel aangewezen word op de automatische piloot.

Je kan dit een beetje voorkomen als je voor jezelf duidelijk hebt wat je wilt veranderen.

  • Je doel opschrijven en bijhouden. Houd daarnaast je progressie bij, zodat je het doel dat je voor ogen hebt niet verliest.
  • Schrijf de voor en nadelen op als je gaat twijfelen of het wel zo’n goed idee is wat je wilt gaan doen.
  • Houd het juiste doel voor ogen. Wil je 20 kilo afvallen in één week tijd? Dit is natuurlijk erg onrealistisch waardoor je al snel teleurgesteld raakt. Stel het juiste doel, stapje voor stapje.
  • Wees niet te streng voor jezelf. Op het moment dat je op die ene verjaardag van je Tante niet één keer kan genieten van wat lekkers, of een dag in de week dan houd je het simpelweg niet vol. Gun jezelf af en toe wat lekkers, dan is het veel beter vol te houden.

Heb je de juiste motivatie?

Als je aan het afvallen bent omdat je omgeving vind dat je een aantal kilo’s te zwaar bent is het erg moeilijk om deze motivatie vast te houden. Deze zorgt namelijk voor negatieve energie en hierdoor verzwakken je motivatie en wilskracht. Wil je afvallen omdat je je dan beter en gezonder voelt? Dan is deze doelstelling veel beter te bereiken omdat het een doel is die je voor jezelf gesteld hebt.

Conclusie.

Zoals je hebt kunnen lezen is gedragsverandering laten afhangen van alleen wilskracht bijna niet haalbaar.

In plaats daarvan is het veel verstandiger om je goed voor te bereiden en je doelen om te zetten in goede gewoonten. Een streng dieet volgen, je zelf uithongeren en overmatig veel sporten is daarom op korte termijn misschien haalbaar maar niet voor een langere termijn doelstelling.

Het veranderen van je leefstijl is verstandiger en iets waar je op langere termijn veel meer plezier van beleeft. Een nieuwe gewoonte aanleren neemt tijd in beslag, dit heb je niet in één week voor elkaar. Geef jezelf ook die tijd, als het een keertje niet lukt denk dan niet meteen dat alles voor niks is geweest.

Veel liefs,
Janine.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge