Op vakantie in Egypte

Egypte JanineM

Wat gaat de tijd ontzettend snel! Een maand geleden zat ik nog in Egypte en ik moet zeggen dat ik het ontzettend mis. Het was er elke dag mooi weer, elke dag snorkelen en lekker niks. Vandaag foto’s en verhalen van mijn vakantie in Egypte. Lees je mee?

Op 3 maart 2020 gingen wij op vakantie naar Egypte, na een slapeloze nacht was ik er dan ook niet echt klaar voor. Tuurlijk had ik alles wel goed ingepakt etc maar ik had nog nooit gevlogen, wat ik natuurlijk heel erg spannend vond. We begonnen de reis om 2 uur in de nacht naar Dusseldorf.

Onze reis ging eerst via Thomas Cook maar zoals je misschien weet ging dat reisbureau failliet waardoor wij via een andere naar Egype gingen. Dit betekende echter wel dat wij via Duitsland vlogen en niet via Schiphol. Om half 9 in de ochtend zaten we dan in het vliegtuig. Ik moet eerlijk zeggen dat toen wij in de gate liepen ik het liefste weer terug ging naar huis maar achteraf gezien ben ik zo blij dat ik in het vliegtuig was gestapt.

De opstijging vond ik erg spannend en na 20 minuten viel ik eigenlijk al in slaap! ik was zo ontzettend moe en het was eigenlijk best wel saai. Na een aantal uur werd het steeds warmer in het vliegtuig tot we al boven Egypte vlogen! oh wat was ik blij dat we eindelijk konden landen en genieten van onze welverdiende vakantie.

Na de landing hebben wij nog best wel lang moeten wachten tot wij hier eindelijk uit mochten, met ook tot het ongenoegen van het vliegpersoneel. Opeens was het de bedoeling dat het hele vliegtuig getemperatuurd zou worden in verband met het COVID-10 virus. Het was ontzettend warm in het vliegtuig en je wil niet weten hoe groot de opluchting was dat ik geen koorts had. ( Afgelopen halfjaar namelijk elke dag koorts gehad, ziekenhuisopname maar zonder resultaten)

Inmiddels heb ik er geen last meer van, ik ga weer naar een psycholoog ( online videobellen) en dat helpt ontzettend! Waarschijnlijik was het stress waar mijn lichaam niet mee om kon gaan. Maar goed, daarna was het snel Visum halen en wachten op de bus. Dit ging echt ontzettend snel, na 20 minuten waren wij dan ook al gearriveerd bij het hotel. Omgekleed, rondje gelopen en toen was het tijd voor avondeten. Na het avondeten lagen wij om half 9 ( half 8 nederlandse tijd) al op bed!

Elke dag snorkelen op het privéstrand

De hele vakantie, 12 dagen lang hebben wij elke dag wel onze snorkels opgehad en de zee ingegaan. De ene dag was het mooier dan de andere dag, wat eigenlijk best wel gek was want je ging elke dag naar dezelfde plek toe.

Éen keer vertrouwde wij het niet, we waren over het koraal heen maar de stroming was zo ontzettend sterk dat als je even niet oplette je een heel stuk verderop belandde in de zee. Wij hadden toen maar besloten om terug te gaan en dit was een hele tocht. Elke keer werd je teruggezogen de zee in.

Wat ik heb ik ontzettend mooie maar ook rare vissen gezien. Elke dag zag je weer wat anders, het licht van de zon viel elke keer anders op het koraal waardoor het weer een hele andere dimensie had. In het begin vond ik het ontzettend eng, je keek een gat in naar mijn idee en ik raakte in paniek. Gelukkig werd dit steeds minder en begon ik er steeds meer van te genieten. Ik vond het wel erg jammer om te zien dat op sommige stukken het koraal vooral wit gekleurd was ( dood koraal) . Wij waren ontzettend voorichtig, maar je zag daaraan wel dat niet iedereen dit in acht nam.

Een beetje pech

Wat iets minder leuk was dat mijn vriend een snorkelset op de bovenkant van mijn voet had laten vallen waardoor ik 3 dagen niet tot amper heb kunnen lopen van de pijn. Gelukkig was het vrij snel over, daarnaast kreeg ik een zonne-allergie waardoor ik enorm dure zalf moest kopen. Het allerminste vond ik nog wel dat mijn darmen na een aantal dagen het niet meer zo leuk vonden. Het eten daar is heel anders dan in Nederland, ik heb al een prikkelbare darm dus al gevoelig. Ik heb 2 ochtenden activiteiten geskipt en op bed doorgebracht. Gelukkig was dit na een aantal dagen wat minder en kon ik beter de enorme buikkrampen opvangen en negeren.

Het eten vond ik dan ook echt het minste van de hele vakantie, de eerste dagen denk je nog dat het wel meevalt en het is wel lekker. Maar daarna ben je wel aan iets anders toe, alles is heel droog en smakeloos. Als het nederlandse eten er was geweest was ik daar zeker gebleven.

Een beetje avontuur

Op 2 activieiten na bestonden onze dagen vooral uit : ontbijten, snorkelen, eten, strand hangen, snorkelen, douchen, avondeten en spelletjes spelen. Op dag 8 gingen wij Quatten! Het was ontzettend leuk, althans wij maakten het leuk. De heenweg naar midden in de woestijn waar je foto’s kon maken op een kameel, wat wij echter niet hebben gedaan ( dierenmishandeling) ging wat sloom. In de woestijn had je flinike delen waar heel wat ribbels in het zand zat. Dit deed best wel veel pijn aan je lichaam als je hier niet heel snel overheen gaat.

De terugweg hadden wij daarom besloten om af en toe wat meer afstand te nemen van de personen voor ons en dan in één keer volgas te gaan over de ribbels. Heel vet natuurlijk maar onze 2 gidsen vonden dit niet zo heel erg leuk, oeeps! het leverde wel hele toffe beelden op die wij maakten via de GoPro. Het was zeker heel erg geslaagd!

Het was geweldig!

De andere activiteit waar ik het over had was dat wij lopend naar een stadje verderop gingen. In Egypte is het wel zo dat alles zwaar beveiligd word maar lopend naar het stadje hadden wij daar geen last van aangezien we nog binnen de hekken waren.

Het stadje was ongeveer een halfuurtje lopen, het was ontzettend warm maar wel de moeite waard! Wij mochten op het resort namelijk geen drinken meenemen naar de kamer toe. In de stad hebben wij dus drinken gekocht en wat chips zodat als wij op de kamer waren even wat konden drinken en wat snaaien. We hebben nog een hoge toren beklommen waar je heel mooi uitizcht had over de woestijn.

Terugweg en COVID-19

Op de terugwas was het ontzettend lang wachten en nog eens wachten. Een vlucht voor ons was 5 uur vertraagd waardoor wij ook vertraging hadden. Onze vlucht werd al omgeroepen terwijl wij nog twee (!) douane controles doormoesten. Het moest dus allemaal snel snel snel. We zouden eigenlijk om 3 uur gaan vliegen maar uiteindelijk hingen wij om 4 uur in de lucht.

In Egypte hielden wij alle nieuwsberichten omtrend COVID-19 heel erg goed in de gaten, de laatste paar dagen werd het nog even spannend of wij wel terug zouden komen maar dat is gelukkig goed gegaan. De dag erna sloot het luchtruim en hebben wij zeker geluk gehad dat wij nog terug konden komen.

Na een dag of 10 vond ik het eigenlijk wel welletjes en wilde ik wel weer graag naar huis toe, maar nu ik een maand terug ben mis ik het toch wel heel erg. Het mooie weer van de afgelopen dagen maakt het wel een beetje goed, maar het onbezorgde leventje in Egypte mis ik zeker wel! ik kijk nu alweer uit naar een volgende vakantie en ik hoop ooit nog eens terug te gaan naar Egypte.

Ik heb echt honderden foto’s en heel wat verhalen, echter wil ik niet dat dit een te lang artikel word. Misschien komt er nog eens een artikel online over dingen die wij hebben meegemaakt of gedaan.