Waarom wandelen in de natuur gezond is

Tijdens deze covid-19 crisis ben ik wandelen en de natuur veel meer gaan waarderen, vroeger wandelden wij wel eens met de honden en gingen wij het bos in. Ik zag het toen meer als een verplichting om naar buiten te gaan, maar ondertussen ben ik de natuur en haar schoonheid heel erg gaan waarderen. Om die reden staan hieronder voordelen waarom wandelen in de natuur zo gezond en fijn is. Lees je mee?

Wandelen en gezondheid.

Het is ontzettend makkelijk, je stapt de deur uit en bent al begonnen aan je eigen work-out. Er zitten geen kosten aan verbonden en je kunt het op elk moment van de dag doen. Wandelen is goed voor alles, wist je dat het zelfd beter is dan een hardloopsessie? of een paar keer kort maar intensief sporten?

  • Wandelen verlaagt het risico op diabetes.
    Na langere tijd zitten neemt de insulinegevoeligheid af. Uit onderzoek is gebleken dat deelnemers met diabetes door het wandelen hun bloedsuiker en gewicht beter onder controle hebben. Ook zeggen de deelnemers die meededen aan dit onderzoek dat de kwaliteit van leven door het wandelen beter is en dat zij beter met hun ziekte om kunnen gaan.
  • Wandelen is goed voor hart en bloedvaten.
    Met wandelen verlaag je de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed. Hierdoor daalt het risico op hartproblemen als je al één uur per week een wandeling maakt.
  • Wandelen zorgt voor ontspanning
    Een mooie omgeving in je eigen buurt, denk hierbij aan een bos, het park of het strand. Kijk eens om je heen en laat je verleiden door alle mooie plaatjes van de natur. Een halfuur wandelen per dag verlaagt ook de gevolgen van stress, zoals een hoge bloeddruk.
  • Wandelen zorgt voor een betere slaap.
    Dagelijks wandelen stimuleert je dag- en nacht ritme. Het menselijk lichaam word namelijk door bepaalde ritmes geregeld. Verstoringen van de biologiche klok kan niet alleen het slaapritme verstoren maar ook gedrag en hormoonhuishouding. Daglicht houd onze interne klok in stand. Daglicht geeft ons energie en het zorgt voor de aanmaak van melatonine in de avond, waardoor we weer makkelijk in slaap vallen.
  • Met wandelen afvallen.
    Dagelijks wandelen verkleint het risico op overgewicht. Met een uurtje wandelen verbrand je al snel 240 Kcal, als je dit afwisselt met snelwandelen loopt dit al aardig snel op. Het wandelen activeert je lichaam en brengt de stofwisseling op gang.. Met hardlopen verbrand je op dat moment erg veel calorieën, echter met wandelen word na een halfuur de vetverbranding ingezet waardoor stevig doorwandelen zelfs nog beter is voor het afvalproces in plaats van een halfuurtje hardlopen.
  • Wandelen versterkt botten en spieren
    Regelmatig een wandeling maken heeft een positief effect op kraakbeen. Als je weinig beweegt dan word het kraakbeen dunner, waardoor je last kunt krijgen van je gewrichten. Met regelmatig wandelen belast je je botten zodat deze sterker worden en bouw je nieuwe botmassa op.
  • Wandelen heeft een positief effect op geheugen
    Bij mensen die hun hele leven lichamelijk en geestlijk actief blijven vermindert de kans op Alzheimer met 20 tot 50%. Tip: Download de app OMMETJE, deze app houd naast de route die je hebt gewandeld ook bij hoelang en na de wandeling ontvang je punten. Het leukste is hieraan dat je af en toe hersenweetjes krijgt over hoe je deze gezond kan houden maar ook wat voor invloed wandelen heeft op ons geheugen.
  • Helpt bij depressieve gevoelens
    Uit onderzoek van 8 studies is geconcludeerd dat wandelen een goed middel is tegen depressie. Wandelen is vergelijkbaar met de effecten van andere,meer intensievere vormen van lichaamsbeweging. Actieve sporters kennen het waarschijnlijk wel; na een tijdje bewegen ga je je heel blij voelen, dit komt omdat je lichaam een stofje ( fenylethylamine) aanmaakt, dat je dit gevoel geeft. Ook na een flinke wandeling kun je dit voelen, daarvoor hoef je neit heel heftig en zwaar te sporten.

Dit zijn natuur al hele goede redenen om de natuur in te trekken of een wandeling te maken in je eigen buurt. Maar wat maakt de natuur nou zo leuk? Persoonlijk vind ik het leuk omdat je elke keer andere dingen ziet. De natuur verandert constant, en dat valt vooral op als je meerdere keren naar dezelfde plek gaat.

Naast dat het veel verandert is het ontzettend rustgevend, ik ben soms wat druk in mijn hoofd en door een wandeling te maken in de natuur kom ik tot rust. Het gefluit van de vogels, de wind die je door de bomen hoort waaien en het feit dat je nergens aan hoeft te denken, behalve je ene voet voor de ander te zetten werkt ontzettend rustgevend.

Een poos terug begon ik nogal last te krijgen van de lockdown, fitness is mijn uitlaatklep en aangezien de sportscholen dicht zijn en dat ik online les volg kwam ik daardoor niet veel mijn huis uit. Ik voelde mijzelf langzaam afglijden in een negatief spiraal. Sindsdien wandel ik 1 x per week met mijn moeder een grote ronde en daarnaast wandel ik thuis ook meer. Ik wandel naar de winkel of ga even het parkje in die om de hoek zit.

Wandelen heeft dus eigenlijk alleen maar voordelen, je trekt je schoenen aan en je kunt de deur uit. Wandel jij vaker dan voor de covid-19 crisis? Wat vind je zelf fijn aan wandelen?

Veel liefs,
Janine.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge